در اینکه آیا حضرت معصومه (س) به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا با شهادت؟ بیشتر تاریخ نویسان تصریح کردهاند به این که حضرت معصومه در مسیر سفر از مدینه به خراسان وقتی به شهر ساوه رسیدند، بیمار شدند و از آن جا او را به قم آوردند و پس از ۱۷ روز، در تاریخ ۱۰ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هـ.ق در سن ۲۸ سالگی و پیش از آنکه چشم مبارکشان به دیدار برادر گرامیشان امام هشتم (ع) روشن شود، در قم در میان اندوه فراوان محبان اهل بیت(ع)، از دنیا رفتند و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاندند، مردم قم هم با تجلیل فراوان، پیکر پاکش را تشییع کردند و او را در باغ بابلان (محل فعلی حرم) به خاک سپردند.
شفاى فلج
مرحوم حضرت آیة الله حاج شیخ مرتضى حائرى (ره) ، نقل فرمودند: شخصى بود به نام آقا جمال، معروف به
«هژبر» كه دچار پا درد سختى شده بود به طورى كه براى شركت در مجالس مى باید كسى او را به دوش مى گرفت و كمك مى كرد. عصر تاسوعا، آقاى هژبر به روضه اى كه در مدرسه ی فیضیه از طرف مرحوم آیة الله حاج شیخ عبدالكریم حائرى تشكیل شده بود، آمد. آقا سید على سیف (خدمتگزار آیة الله حائرى) كه نگاهش به او افتاد، به او پرخاش كرد كه: سید این چه بساطى است كه در آورده اى، مزاحم مردم مى شوى اگر واقعاً سیدى، برو از بى بى شفا بگیر.
آقاى هژبر تحت تأثیر قرار گرفت و در پایان مجلس به همراه خود گفت: مرا به حرم مطهر ببر، پس از زیارت و عرض ادب، با دل شكسته، حال توجه و توسلى پیدا كرد و سپس به خواب رفت.
تاریخ چشم به راه فاطمه ای دیگر است. انتظار به سر می اید و شمیم دلنوازی، خانه ی خورشید را فرامی گیرد. خنکای حضور دوباره ی فاطمه (س) در فضای مدینه جاری می شود و کوثر فاطمی، جوشیدن می گیرد. به کوچه باغ های حرم تو پناه می آورم و در سایه سار ملکوتی آن، نفسی تازه می کنم. کنار نهر استجابت می نشینم و قطره ای می شوم در آبی زلال اشک های زائرانت. ضریح نورانی ات را در آغوش می گیرم و از بین شبکه های آن، مزار مطهر تو را تماشا می کنم. باورم نمی شود! ایا به این سادگی به زیارت تو آمده ام! تو که زیارتت هم سان زیارت یاس گم شده ی مدینه است!
حضرت فاطمه معصومه (س)، روز اول ذی قعهده سال 173 هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به
دختر روح وجسم پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم )
درزیارتنامه ای که درشان حضرت معصومه (علیهاالسلام ) ازحضرت رضا ( علیه السلام )نقل شده حضرت معصومه (علیهاالسلام )به عنوان :
دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) دختر فاطمه ودختر خدیجه (علیهاالسلام )، دختر امیر مومنان علی ( علیه السلام )دختر حسن وحسین ( علیه السلام )، دختر ولی خدا امام کاظم ( علیه السلام )خواهر ولی خدا حضرت رضا ( علیه السلام )وعمه ولی خدا امام جواد ( علیه السلام )خوانده شده است .
این تعبیرات تنها بیانگر شرافت خانوادگی نیست بلکه علاوه بر آن بیانگر آن است که حضرت معصومه (علیهاالسلام )از نظر معنوی ومقامات عالی ملکوتی ، به راستی فرزند روح وجسم پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) وحضرت زهرا وخدیجه کبری (علیهاالسلام) وامامان معصوم (علیهم السلام ) است .
مقام عصمت و طهارت حضرت معصومه (علیهاالسلام )
روز یکم ذی القعده سال 173 هجری قمری است. مدینه از شمیم دل انگیز بانویی معطر است و قلب قم به عشق یكی از مسافران خورشید میتپد. او همنام بانویی از آسمانها و مام آبها و آیینه ها و نامش فاطمه است، و چه فضیلتی برتر از این كه هم دختر امام است و هم خواهر امام و هم عمه امام. او که به «معصومه» و «كریمه» ملقّب است.
تنها برادر تنی
مدت 25 سال تمام، حضرت رضا علیه السلام تنها فرزند نجمه خاتون بود. پس از یک ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره ای تابان از دامان نجمه درخشید و امام توانست والاترین عواطف انباشته شده در سودای دلش را بر او نثار کند. حضرت معصومه و برادرش امام رضا علیهما اسلام از یك پدر و مادرند و در یك دامن، بزرگ شده و با نوازش دست و نگاه هاى یك پدر و مادر رشد كردهاند، لیكن فاطمه معصومه سلام الله علیها، تربیتشده برادرش حضرت رضا علیه السلام است. چنانچه کریمه اهل بیت سلام الله علیها از نظر علمی و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق و ... در حدّ بالایی از رشد علمی رسید تا آنجا که گاهی با نبود پدر بزرگوارش به پرسشهای دینی و فقهی شیعیان پاسخ میداد.(1)
در فرهنگ اسلامی بر استمداد از روح بلند اولیا و خاصان بارگاه الهی و بزرگداشت مقام رفیع آنان تاکید بسیار شده است. در روایات تنها در مواردی بسیار نادر برای امام زاده ای زیارت نامه ای خاص رسیده است. اما برای حضرت معصومه علیهاالسلام از برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام زیارت نامه ای وارد شده است. از این رو مردمان حضرت معصومه را چون دیگر امامان زیارت می کنند و با او به گفت و گو می ایستند و از روح بزرگش یاری می طلبند و این خود والاییِ مقام و منزلت این بانو را می رساند.
در روایات نسبت به زیارت مرقد بانوی برگزیده، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام ، سفارش فراوان شده است و این خود نشان از فضیلت های بی شمار و مقام والای آن بانو دارد. سه امام معصوم زیارت آن حضرت را ترغیب و تشویق کرده و اجرای بزرگ برای آن بیان کرده اند. جاکه چنین پاداش عظیمی بعد از امام رضا علیه السلام ، درباره هیچ کدام از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(علیها السلام) نیامده است.
منبع:نورپرتال
طى سالها تحقيق، كتابها و مقالههاى متنوعى پيرامون زندگىحضرت فاطمه معصومه(س) نگارش يافته است; اما عموم اين نوشتهها برگرفته ازمطالبى است كه به طور صريح در متون تاريخى و انساب ثبتشده است.
اين نوعاستفاده از منابع موجب شده تا يافتههاى نويسندگان غالبا پيرامون سه محور ثابت(زمان تولد، سفر به قم و رحلت) متمركز شود.
به اين دليل گاه به برخى كتبپيرامون زندگى اين بانوى بزرگوار برمىخوريم كه از صدها صفحه تنها صفحات انگشتشمارى به بيان زندگى وى اختصاص يافته است و نويسندگان به ناچار مباحث مربوط بهقم، كرامتها و ... را بر مطالب خود افزودهاند.
حال آنكه به نظر مىرسد بارويكرد مجدد به موضوعات پيرامونى مىتوان گستره تحقيق درباره زندگى فاطمهمعصومه(س) را وسيعتر كرد و دورنمايى هر چند ضعيف از شخصيت اخلاقى، تربيتى وعلمى وى فرا روى زائران اين بانوى بزرگوار قرار داد.
وسعت اطلاعاتى كه بتواند در ترسيم اين دورنما ما را يارى كند، زمانى نمودمىيابد كه بدانيم غالب وقايع زندگى به دليل وضوح و روز مره بودن مورد توجهقرار نگرفته و ثبت نشدهاند.
از اين جملهاند: آداب تولد، خواندن اذان و اقامه، مراسم نامگذارى، تعليم و تعلم، رفت و آمد به نزد پدر و برخوردهاى روزانه، حضوردر متن حوادث روزگار، ارتباط با برادران و خواهران، آداب معاشرت، حضور در جمعزنان و محافل علمى خصوصا كه خانههاى اهل بيت همواره محل رجوع نيازمندان از هرقسم (فكرى، علمى، مالى و حتى سياسى) بود كه بر طرف كردن آن نيازها ديگر اعضاىخاندان را نيز خواسته يا ناخواسته در متن حوادث قرار مىداد.
تعداد صفحات : 9