loading...
حضرت معصومه
امینی بازدید : 53 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)

وجود این دو امتیاز بزرگ، شهر قم را به صورت شهری زیارتی مهمی درآورده که هر سال با شکوه معنوی و علمی خود، میلیون ها نفر از شیعیان و عاشقان اهل بیت(ع) و دوستداران مکتب امام صادق(ع) را به سوی خود می کشاند.
 
هدف مسافر و زایری که وارد قم می شود، زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حضور در زیر قبه و رواق ها و بیوتات متبرکه آستانه مقدسه، کسب فیض و معنویت از خانه اهل بیت(ع) و آشیانه آل محمد(ع) و تجدید میثاق با خاندان عصمت و طهارت(ع) است.
                              
هنگامی که زایر به درون حرم قدم می گذارد، شکوه خیره کننده حرم مطهر، چنان او را مجذوب خود می سازد که گویا در دنیایی غیر از دنیای پرغوغای بیرون، زندگی می کند. او صدای فرشتگان را می شنود و در هوای بهشت نفس می کشد. او عاشقی است که به جمع عاشقان و مشتاقان معشوق پیوسته است و خود را عضوی از جمعیتی می یابد که گرداگرد ضریح مقدس به دعا و زیارت و راز و نیاز عاشقانه پرداخته اند و بر آن صندوق نقره ای، که نشانی از دوست و یار محبوب دارد، بوسه می زنند. خاطره این دیدار و معنویت این حضور و شکوه این منظره نیز همواره در خاطرش می ماند و او را برای حضوری دوباره و زیارتی دیگر فرامی خواند.
 
برای شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع)، زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(ع)، مانند زیارت قبر پیامبر اعظم(ص) و حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) یک آرزو است و هرگاه فرصتی دست دهد و امکاناتی فراهم شود، خود را موظف می دانند به زیارت قبر دختر موسی بن جعفر(ع) و کریمه اهل بیت(س) مشرف شوند و به ثوابی که در روایات و احادیث معصومین(ع) برای زیارت آن بزرگوار ذکر شده است، دست یابند.
 
امام صادق(ع) فرمود: «ستدفن فیها امراة من اولادی تسمی فاطمة فمن زارها و جبت له الجنة؛ به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می شود که نام او فاطمه است. پس هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.» همچنین امام رضا(ع) به سعد قمی فرمود: «ای سعد! ما را قبری پیش شما است. سعد می گوید: عرض کردم فدایت شوم، منظورتان قبر فاطمه دختر موسی است؟ فرمود: آری، هرکس او را زیارت کند، در حالی که عارف به حق او باشد، وارد بهشت می شود».
 
بر اساس مطالب کتاب، با این قداست و بزرگی کریمه اهل بیت(س) شایسته است که با شخصیت گران قدر ایشان بیشتر آشنا شویم. از این رو، نوشتار پیش رو با نگاهی گذرا به شخصیت حضرت معصومه(س)، بررسی فضایل ایشان، منزلت و کرامات حضرت معصومه(س) از منظر علما و آداب زیارت حضرت معصومه(ع) گامی هرچند کوتاه برداشته، زیرا از شخصیت و معنویت ایشان تنها می توان گلبرگی را چید و تقدیم داشت و هیچکس را یارای آگاهی از عمق فضایل و معنویت ایشان نیست.
 
مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در دیباچه کتاب حاضر می نویسد: «حضرت معصومه(س)، شجره طیبه ای است که برکت وجودش، آبشخور دل های شیفته مومنانی است که در برهوت هستی در پی آب حیاتی می گردند. او عطیه ای الهی است که درک ژرفای اقیانوس فضایلش در توان ما نیست. در ساحل بی کران کرامات او، جز دستی نتوان تر کرد و جز جرعه نشاید که نوشید. جایگاه رفیع او خیره کنننده دیدگان هر صاحب بصیرتی است، چنان که دل و جان را می آکند و توان هر بیان و کلامی را از انسان می ستاند. در این میان، تنها نگریستن به سیره عملی و شیوه رفتاری اوست که ما را با ژرفای کمالات و فضیلت های وی آشنا می سازد. در واقع، زندگی نامه زیبا، پرنکته و آموزنده او، آیینه ای است که فضایلش را بر رواق دل ها می تاباند و شبستان جان را چون روز روشن می سازد.
 
این مجموعه به دنبال بازشناسی جلوه هایی از شخصیت این بانوی بزرگ و معرفی آن به مشتاقان "الگو طلب" و "نمونه خواه" است. شایسته است که زندگی سراسر نورانیت این اسوه همه اعصار و قرون را به دقت بنگریم و آموزه های آن را در زندگی به کار بندیم. این مجموعه با استفاده از آثار حضرت آیت الله سیدجعفر میرعظیمی، مرحوم استاد محمد محمدی اشتهاردی، سیدحسین اسحاقی و پژوهش خواهران و نویسندگان ارجمند ماهنامه ادبی اشارات به بار نشسته است. امید که مورد استفاده اصحاب رسانه ملی قرار گیرد.»
 
این کتاب در سه بخش و 10 فصل، سیری کوتاه به زندگی کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) دارد. بخش اول؛ نگاهی گذرا به شخصیت حضرت معصومه(س) شامل فصل هایی با موضوعات «با جاری کوثر، منزلت و کرامات حضرت معصومه(س)، آداب زیارت حضرت معصومه(س)، گلبرگی از کرامات حضرت معصومه(س)، فضیلت قم؛ آشیانه آل محمد(ص)»، بخش دوم؛ برگزیده ادب فارسی شامل «ورود حضرت معصومه(س) به قم، ولادت حضرت معصومه(س)، وفات حضرت معصومه(س) و متون ادبی کوتاه، اشعار و بخش سوم؛ همراه با برنامه سازان نام دارند.
 
کتاب های تذکرة الخواص، کامل الزیارات، زندگی و کرامات حضرت معصومه(س)، کرامات حضرت معصومه(س)، لمعات عشق، اللؤلؤةالثمینة، وسائل الشیعه، نگاهی به زندگانی حضرت معصومه(س)، زبدة التصانیف، گنجینه دانشمندان، ناسخ التواریخ، وفاء الوفاء، مجموعه اشعار پیرامون حضرت معصومه(س)، آینه عصمت، مجالس المومنین، ارشاد، زندگانی حضرت معصومه(س) و تاریخ قم، معصومه قم، اعلام الوری، گل های زهرایی، جدی فروزان، گنجینه آثار، تاریخ قم، سفینة النجاة، انوارالمشعشعین، قم دربار کریمه اهل بیت(ع)، اصول کافی، فروع کافی، بحارالانوار، نگین قم، فروغی از کوثر، تاریخچه حضرت معصومه(س)، حضرت معصومه فاطمه دوم(س)، بارگاه فاطمه معصومه(س)، تجلی گاه فاطمه زهرا(س)، دارالسلام و ... از منابع مورد استناد مولف در تدوین این اثرند.
 چاپ اول کتاب «مهتاب اهل بیت» در شمارگان 1800 نسخه، 245 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شد.

منبع:www.ibna.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
خواننده گرامی: سلام این وبلاگ در راستای شناخت حضرت معصومه(س) تهیه و تنظیم گردیده است و امید است در این راستا گام کوچکی باشد لطفا با نظرات خود ما را در این راستا یاری کنید امینی ------------------------------ نام: فاطمه کبرا (س) القاب شريف: طاهره، حميده، بره، رشيده، تقيه، نقيه، مرضيه، سيده، رضيه، اخت­الرضا، صديقه، شفيعه روز محشر، کريمه اهل بيت و معصومه (ع) که لقب مشهور اوست والدين: پدرش امام موسي بن جعفر، باب الحوائج (ع) مادرش جناب نجمه (عليهاالسلام) تاريخ و محل تولد: اول ذيقعده الحرام سال 173 هجري در مدينه ده ساله بود که پدرش شهيد شد. ورود به شهر قم: 23 ربيع المولود سال 201 هجري، (17 روز قبل از رحلت) محل عبادتش در قم: بيت النور (مدرسه ستيه واقع در ميدان مير)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظرتون این وبلاگ چطوره
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 703
  • بازدید کلی : 6,674